Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/sabzevarfa/domains/sabzevarfarhang.com/public_html/funcs.php on line 3
یک فقیه سبزواری از اولین مفسران قرآن کریم: سبزوار فرهنگ

یک فقیه سبزواری از اولین مفسران قرآن کریم


30 فروردين 1391
264
8309

یک فقیه سبزواری از اولین مفسران قرآن کریم

در مطلب پیش رو با ابن ابی طیب یکی از اولین مفسران قرآن کریم آشنا خواهید شد.
این مفسر و فقیه بلند پایه یکی از رجال نامی شیعه در دنیای اسلام است که هرچند در نیشابور متولد شد اما دارالمومنین سبزوار را برای زندگی و فعالیت علمی خود برگزید و در همین شهر درگذشت.
البته برخی منابع وی را سنی مذهب معرفی کرده اند . لیکن با توجه به اینکه وی ساکن سبزوار بوده و در این شهر به رشد و اعتلای علمی رسیده است ، نمی توان وی را سنی مذهب دانست. چرا که شهر سبزوار از بدو ورود اسلامی به ایران در کنار شهرهای قم و ری یکی از معدود مراکز تجمع علمای شیعه و پایگاه اصلی زندگی شیعیان بوده است ، در نتیجه اصولاً بعید به نظر می رسد ، ابن ابی طیب که مزار وی به یکی از مقبره های پیرحاجات سبزوار تبدیل شده است ، سنی مذهب بوده باشد.
ویژه نامه معرفی سبزوار شهر دیرینه های پایدار نیز که که در سال 89 به کوشش آقای رضا قدیریان یکی از خبرنگاران پرتلاش شهرستان و تیم همراه وی تهیه شده است ، ابن ابی طیب را مفسر و فقیه بزرگ شیعی معرفی کرده است.
در اینجا ضمن قدردانی از زحمات خبرنگار همشهری آقای قدیریان ، شما را به مطالعه زندگی نامه مختصری ابن ابی طیب فقیه برجسته سبزواری از ویژه نامه معرفی این شهر دعوت می کنیم :

ابن ابی طیب اولین مفسرقرآن کریم

یکی از اولین مفسران قرآن کریم ویکی از رجال نامی شیعه در دنیای اسلام ابن ابی طیب است که به عنوان مهمترین ومعروف ترین پیرحاجات سبزوار نیز محسوب می شود.
علی بن عبدالله ، معروف به ابن ابی طیب وپیرحاجات ، مفسر ، محدث ، فقیه، زاهد و پیشوای فرقه عدلیان و زیدیان (از فرقه های شیعه) در حدودسال 380 ه . ق متولد شد.
وی در علم حدیث ، فقه ، تفسیر و ...به تحصیل پرداخت تا اینکه در علوم زمان خویش متبحر شد و به تدریس و ارشاد پرداخت . آنگاه از نیشابور به سبزوار مهاجرت کرد و درآنجا اقامت گزید. خواجه ابوالقاسم علی بن حمد بن حسین بن عمرو که یکی از بزرگان سبزوار و از مریدان ابن ابی طیب بود چهار مدرسه در این شهر بنا کرد ؛ از جمله مدرسه ای در مضان سال 418 ه.ق در محله اسفرایس (سبریز) برای ابن ابی طیب ساخت تا او در آن مدرسه به تدریس علوم دینی بپردازد.
از جمله شاگردان او ، ابوسعید کرامه معروف به حاکم چشمی (متوفی 494 ه.ق) و ابوحنیفه بویابادی نیشابوری و امام حمزه مقراضی متکلم بودند. ابن ابی طیب از شاعران قرن پنجم بوده ودیوان اشعار داشته که بعضی از اشعارش ، در مرثیه امیرزیاد زیادی بیهقی است.
او از مفسران نامی قرن پنجم بود و سه تفسیر به نام های : تفسیر کبیر در 30 جلد ، تفسیر وسیط در 15 یا به قولی 11 جلد و تفسیر صغیر در 3 جلد به نگارش در آورد که مجموع آنها را به دربار سلطان محمود غزنوی اهدا کرد.
بیهقی درباره وی می گوید : ”و این جمله را از حفظ املا کرده است و معانی برانگیخته قوی ” که این مطلب بر حافظه قوی او دلالت دارد.
می گویند که در حلقه درس او 500 دوات کتابت در مجلس بود . ابن ابی طیب درس املا می کرد و فقهای دانش پژوه می نوشتند.
ابن ابی طیب در روز هشتم شوال 458 ه.ق در سبزوار درگذشت . گویند که چون او درگذشت ، در کتابخانه او چهار مجلد کتاب یافتند ؛ یکی در فقه ، یکی در ادب و دو مجلد در تاریخ و بیش از این میراثی نداشت . او را در قبرستانی واقع در جنوب شهر به خاک سپردند .
وی مستجاب الدعوه بوده و ابوالحسن بیهقی دراین باره می نویسد : ” مرقد او در مقبره (قبرستان) قصبه و مجرب است مردم هرحاجت که آنجا از حق تعالی خواهند ، به اجابت مقرون گردد.
منبع : ویژه نامه معرفی شهرستان سبزوار / 1389 / تهیه کننده و مدیر اجرایی : رضا قدیریان

:: نظرات :: /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
avatar
عبدالله
9 بهمن 1391
من خودم یک بار توی یکی از میادین تره بار تهران هرچی فروشنده خراسانی پیدا کردم ، همه می گفتن یا مشهدین یا سبزواری . تعجب کردم گفتم مگه میشه به جز مشهد و سبزوار یعنی هیچ شهر دیگه ای تو خراسان نمی تونه محصولاتشو صادر کنه؟ نیشابور که اینقدر میگن کشاورزیش خوبه پس کجاست چرا هیچ فروشنده نیشابوری نداریم، بعد دوستم گفت اینها همه خودشونو سبزواری معرفی می کنن تا محصولاتشون مشتری پیدا کنه. اگرنه خیلی هاشون نه سبزوارین نه مشهدی.
بعد دیدم راست میگه یکی از سبزی فروش ها که از لهجه اش تابلو بود نکجاییه ، به یک خانم تهرانی که اومده بود خرید می گفت همه سبزی ها تازه از سبزوار رسیده مرغوب و خوش عطر خودم اونجا کلی زمین دارم . خداییش اگه دقت کرده باشید محصولات کشاورزی سبزوار شاید کمتر از بعضی شهرها باشه ، اما طعم و عطر و کیفیت محصولات سبزوار توی شهرهای خراسان تکه. واسه همینم فروشنده های شهرهای همسایه محصولات خودشونو به نام سبزوار صادر می کنن و خودشونو سبزواری معرفی می کنن.
توی بقیه صنف ها هم همینطوری بارها دیدم طرف لهجه اش یا سر و شکلش داد میزنه مثلاً نیشابوریه ولی تقلا میکنه خودشو سبزواری معرفی کنه تا وجهه پیدا کنه. ولی افسوس که این سودجوها با این کاراشون خودشون سود می کنن .
به اونا نمیشه چیزی گفت . خوب می بینن سبزوار توی کشور محبوب و معروفه به خاطر تیم های موفق ورزشیش ، به خاطر دانشگاه های شهرش به خاطر فرهنگ و تاریخش همین سریال سربداران هر وقت تکرارش برای هزارمین بار پخش میشه عظمت سبزوار رو نشون میده واسه همینم مردم بقیه شهرها دوست دارند وانمود کنن سبزوارین ما سبزواری ها باید خودمون اجازه ندیم هرکس از راه رسید خودشو به جای ما معرفی کنه.
واقع بین باشیم و از حرمت سبزوار محافظت کنیم.
avatar
وجدانی
4 بهمن 1391
باز هم که همان حرف های اشتباه اول را تکرار کردی ، سبزه خان!!!
نگفتی معیارت از اینکه کارگران و رانندگان سبزواری در میدان تره بار یا ترمینال تهران آبروی این هر را می برند چیه؟
مثلاً باید چه طوری باشن که نیستن؟
یا مثلاً کارگرها و راننده های نیشابوری وکاشمری و مشهدی و ...توی میدان های تره بار یا ترمینال های تهران چه طوری هستن؟
نکنه کارگرای نیشابوری کت و شلوار می پوشن و کراوات می زنن و انگلیسی صحبت می کنن؟
ببین اگه حرف می زنی ، سعی کن سر خودتو شیره نمالی.
این وصله ها به سبزوار و سبزواری جماعت نمی چسبه.
فرهنگ سبزواری ها بالاتر از این حرف هاست که یک آدمی مثل تو بتونه به راحتی بدنامشون کنه.
هر صنفی خرده فرهنگ خاص خودشو داره . در هر شهری که باشه.
دکترها ، معلم ها ، اساتید دانشگاه ، بازیگرها ، فوتبالیست ها ، راننده ها و کارگرها هر گروه یک مدل رفتاری دارن.
پس اگر دیدی کارگرها یا راننده های سبزواری و مشهدی و نیشابوری در تهران با لهجه محلی خودشون حرف زدند یا کت و شلوار تنشون نبود یا کفشاشون واکس نداشت ، بهشون عیب نگیر و مسخره شون نکن.
آخه تو چه می دونی دیگران در مورد خودت چی میگن؟خیلی به خوشگلی خودت مطمئنی؟
avatar
سبزه
14 دي 1391
وجدانی و مهران! من منکر قدردانی از دست های پینه بسته و زحمتکشی کارگران و رانندگان نیستم. اما هویت فرهنگی سبزه وار رو در رفتار و حرف زدن این عزیزان زحمت کش سبزه واری، در میدان های تره بار و ترمینال های مسافربری و کنار خیابان های تهران دارم میبینم.
باشه خجالت میکشم وجدانی!
avatar
مهران
10 دي 1391
هویت واقعی سبزوار به مشاهیر بسیار بزرگ ، تاریخ کهن و وضعیت و نقش مهم این شهر در تصمیمات استانی و ملی است . بعد از مشهد مقدس هیچ شهری در خراسان به اندازه سبزوار اثرگذار نیست. هم اقتصادی هم سیاسی هم فرهنگی.
اما بعضی ها از سر حسادت چشم ندارند ببینند و چرت وپرت می گویند . برای حرف هایشان هم دلیل ندارند فقط الکی یک چیزی می پرانند. مهم نیستند. نباید به این ها بها داد.
avatar
وجدانی
1 دي 1391
جواب به نفر قبلی (سبزه)
ای آدم بی فرهنگ عقلت نمیکشه هر سخن جایی وهر نکته مکانی داره؟
تازه مگه شعورت نمی کشه که همه مشاغل حلال شریفه و پیامبر به دست کارگرا بوسه زده.
پس چرا کارگرانی که با هر سطح سواد و فرهنگ در میادین تره و بار کارمی کنن و رانندگان و قشر راننده ای که محل کارشون درترمیناله را مسخره می کنی؟
بی خرد ، مگه مثلاً انتظار داری در میادین تره وبار فروشنده ها با کت و شلوار و کراوات وایستن که با فرهنگ باشن. توی کدوم شهر دیدی توی میدون تره و بار کارگرا با کت و شلوار حاضر بشن و لابد انگلیسی هم حرف بزنن؟
فرهنگ این ادم ها به دسته های پینه بسته و زجر کشیدشونه که تو و امثال تو نمی فهمید.
برو از خودت خجالت بکش
avatar
سبزه
21 آذر 1391
هویت واقعی فرهنگی سبزوار را باید در میدان های تره بار و ترمینال‌های مسافربری و گذرگاه های بین شهرها پیدا کرد. پایتخت تشیع ایران، پایتخت راننده کامیون ها و مسافرکش ها و وانت های گوجه فروش هم هست. نمیدانم چرا از این سابقه فرهنگی برای معرفی سبزه وار دست استفاده نمی شود.
avatar
زنده باد سبزوار پایتخت اولین حکومت شیعه ایران
7 آبان 1391
اخیراً حرکت های خوبی در زمینه معرفی تاریخ و فرهنگ کهن سبزوار در منطقه شروع شده است. قطعاً مخالفت های بچه گانه و ارسال نظرات تمسخر آمیز افرادی که با این اسم های تقلبی مانند «داش امید برومندی» نظر میگذارند به شتاب گرفتن بیشتر این حرکت در سبزوار کمک خواهدکرد.
در ماه های اخیر تأسیس چندین سایت وچندین وبلاگ جدید که به صورت خوبی درراستای معرفی توانمندیهای سبزوار فعالیتمی کنند نشان می دهد مردم این منطقه نسبت به ارزش های غافل مانده خود بیدار شده اند و در تلاش برای جبران کم کاری های گذشته اند.
اگر سبزواری ها در ا ین زمینه تلاش مستمری انجام دهند ، یک یا دو سال بعد مشخص خواهد شد که ارزش های تاریخی و فرهنگی سبزوار بسیار منحصر به فرد ، خاص و مثال زدنی است و نه تنها نیشابور بلکه حتی شهرهای مهمتر خراسان قدیم نظیر هرات و بلخ و غزنین و سمرقند نیز اگر از سبزوار کم نیاورند ، جلوتر از ان نیستند.
من خودم تصمم دارم بعد از مشاهده این وضعیت وبلاگی در این زمینه تأسیس کنم. در صورتی که این کار انجام شود حتماً خبرتان می کنم.
avatar
عبدالله
26 مهر 1391
باید همه اهالی فرهنگ و رسانه سبزوار شروع کنند به صورت حرفه ای تاریخ و فرهنگ این شهر کهن را بشناسانند .
این چیزهایی که بعضی از نظردهنده های قبلی در مورد سبزوار گفته اند و همه به نظر من یک نفر هستند که با اسم های مختلف آمده اند نظر گذاشته اند نشان دهنده اطلاعات کم آنها در مورد تاریخ شریف دارالمومنین سبزوار است.
و این اطلاعات کم ، تقصیر آن ها نیست. تقصیر خود سبزواری هاست که تاریخ و فرهنگشان را خوب معرفی نکرده اند.
این حرف ها اتفاقاً تلنگر خوبی می شود برای اینکه بفهمیم چه قدر تا حالا دراین زمینه ضعیف بوده ایم و از این به بعد باید بیشتر روی نقاط ضعفمان کار کنیم.
avatar
سبزواری
22 مهر 1391
نیم قرن حکومت سربداران در قرن هشتم هجری :
سبزوار؛ اولین پایتخت حکومت شیعه
http://www.dananews.net/news.php?show=news&id=4565


نهضت سربداران سبزوار اولین تجربه حکومت مردمی شیعه در ایران
http://www.asrarnameh.com/news.php?id=548


عوامل موثر ورود و گسترش تشیع امامی در بیهق
http://www.rovzaneh.com/fa/index.php?option=com_content&view=article&id=517:sabzevar&Itemid=376


قیام سربداران در پس کوچه های تاریخ ایران
http://isna.ir/fa/news/91051408324/%D9%82%D9%8A%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D8%B1%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D8%B3-%DA%A9%D9%88%DA%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%D9%8A-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%8A%D8%AE-%D8%A7%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86


فرهنگ انتظار در دارالمومنین سبزوار پایتخت نهضت سربداران
http://www.asrarnameh.com/news.php?id=542


شهرهای شیعه نشین در ایران
http://vista.ir/article/242342


شهرهای شیعه نشین در ایران
http://rasekhoon.net/article/print-4121.aspx



حکومت سربداران ، اولین طلایه داران اندیشه مهدویت در ایران
http://www.asrarnameh.com/notes.php?id=466


تحلیلی بر ماهیت حکومت سربداران بیهق
http://www.noormags.com/view/fa/articlepage/112641



مبحثی در باره تاریخ تشیع در سبزوار
http://www.asrarnameh.com/notes.php?id=644



سربداران
http://www.gtalk.ir/thread15241.html



گذری بر تاریخ سبزوار شهر دیرینه های پایدار
http://www.asrarnameh.com/notes.php?id=573



نهضت سربداران سبزوار برگی زرین در تاریخ افتخارات ایران
http://www.asrarnameh.com/notes.php?id=527


شهرهای شیعه نشین ایران
http://www.andisheqom.com/Files/whoisshia.php?idVeiw=2076&level=4&subid=2076


نگاه مثبت وزیر ارشاد به ایجاد بنیاد سربداران
http://sabzevarfarhang.com/news.php?id=3939


سایر منابع مفید برای مطالعه :

http://shamim.valiasr-aj.net/include/VIEW.php?bankname=VAGEHLIST&code=15&RADIF=9


http://www.asrarnameh.com/essays.php?id=474


http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100849030171


http://www.noormags.com/view/fa/articlepage/980/59/text


http://www.horsep.com/View/ViewPost.aspx?PostCaption=%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA%20%D9%85%D9%84%D9%88%DA%A9%20%D8%A7%D9%84%D8%B7%D9%88%D8%A7%D9%8A%D9%81%D9%8A%20%D8%B3%D8%B1%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86


http://www.askdin.com/thread172.html



http://217.219.67.188/sabzevari/fa/news.php?rid=49&PHPSESSID=60f1136940231126070a2b639f326a0b

avatar
ترسوها با هویت دروغین به میدان می آیند.
22 مهر 1391
آقای داش امید برومندی شما که از این دیدگاه ها نداشتید!!! این چه تفکری بود که در این نظر خودتان بیان کردید؟
من دارم فکر می کنم ممکن است این اصلاً شما نباشید که این نظر را فرستادید و کسی برای خراب کردن چهره شما به دروغ با اسم شما این اراجیف را در اینجا نوشته!
یعنی واقعاً دوست دارم که این طور باشد. اگرنه واقعاً متأسف می شوم برای شما و برای خودم و برای شهرمان سبزوار.

آخر چه طور ممکن است فردی مثل شما که همیشه ارزش های سبزوار را به خوبی می شناخت و مدافع آن ها بود حالا بیاید ، نکته هایی را که دقیقاً باعث عزت و افتخار سبزواری هاست برعکس جلوه بدهد ؟!!!

چه طور است که شما شهر سبزوار را که مأمن امن و پناه گاه همیشگی شیعیان ایران بوده را به پایتخت شیعه کشی متهم می کنید؟

آیا نمی دانید استثنائات ناقض کلیات نیست؟

این یک کلیت است که سبزوار همیشه به عنوان مهد راستین شیعه در کشور مطرح بوده و مدارک تاریخی زیادی برای این موضوع هست. و اتفاقاً چون همین مرکزیت شیعه را داشته همیشه از جانب عمال حکومت های وقت مورد فشار و ستم بوده . از جمله اینکه پادشاهان فاسد غیر شیعه که همواره در منطقه خراسان نیشابور را مرکز ظلم و فساد خود قرار می دادند ، بدترین حکام را به سبزوار می فرستادند تا بدترین برخوردها را با مردم بیگناه سبزوار داشته باشند و به شیعه کشی و تفرقه در این شهر بپردازند. و اگرچه آنان زیاد از این کارها کردند ، اما کمتر موفق شدند به نتیجه مطلوب نهایی خود دست یابند و نهایتاً جریان حق بر باطل پیروز شد چنان که امروز می بینیم دایره حضور و توان شیعیان نه تنها در سبزوار بلکه به شهرهای مجاور نظیر نیشابور و دیگر مناطق کشور نیز کشیده شد و نیشابوری ها که زمانی طولانی در زیرسلطه وحشیانه پادشاهان فاسد بودند ، امروز دیگر خود دوست و برادر سبزواری ها شده اند و از راه و روش اشتباه گذشته خود دست برداشته و آیین و روش برادران دینی خود در خطه سربداران را پذیرفته اند.

پس جناب «داش امید برومندی» این حرف ها که توسط شما یا کسی که خود را به نام شما جا زده بیان شده است ، هیچ چیزی را در تاریخ تغییر نمی دهد ، فقط ثابت می کند که کاری که اخیراً مردم سبزوار در جهت پاسداشت و بزرگداشت تاریخ و فرهنگ خود آغاز کرده اند کار اثرگزار و با اهمیتی است. چرا که همین کار شما واکنش های موافق و مخالف زیادی را برانگیخته است. اگرنه مطالب زیادی در سایت های مختلف هر روز منتشر می شود ، اما هیچ کس واکنشی به آنها نشان نمی دهد. چرا؟ چون مطالبی اغلب بی اهمیت و کلیشه ای هستند. اما این گونه مطالب که این قدر واکنش های مختلف را حتی ماه ها بعد از انتشار بر می انگیزند یعنی ، مطالب زنده و مهمی هستند.

چه داش امید برومندی سر عهد خود بماند و مانند همیشه پاسدار ارزش های خطه سربداران باشد و چه تغییر جهت بدهد ، یک چیز بر ما معلوم شده ، امروز باید بیش از پیش بر توانمندی های سببزوار در دوره فعلی و دوره تاریخی تأکید کنیم چون مشخص است که یک کسانی عمداً می خواهند ما ارزش ها و توانمندی های امروز و دیروز خود را از یاد ببریم.

شاید همان هایی که احساس ناتوانی و عجز در مقابل سبزوار و سبزواری ها می کنند ، این قدر در تلاشند تا سبزواری ها ندانند و نگویند و پی نبرند که شهرشان اولین پایتخت حکومت مردمی شیعه درایران بوده است ، و شهرشان مهد پروورش شیعه در ایران و خراسان بوده است و شهرشان امروز از بسیاری از شهرهای قدیم و جدید خراسان در بسیاری از زمینه های توسعه جلوتر و پیشرفته تر است و به هراندازه راه بعضی از مناطق خراسان برای توسعه بیشتر به طور کامل در حال بسته شدن است ، اتفاقاً راه سبزوار دارد روز به روز باز تر می شود.

من اینک با اطمینان معتقدم این نظر قبلی را هرکسی غیر از داش امید برومندی ارسال کرده است و قطعاً این کار کار ترسوهایی است که فقط به قصد تخریب و تفرقه افکنی با هویت دروغین به میدان می آیند.

من میخواهم نتیجه بگیرم همین حساسیت هایی که بعضی از مخاطب نمایان نسبت به مطالب تاریخی ، فرهنگی و اقتصادی و سیاسی امروز و گذشته سبزوار نشان می دهند ، به این معنی است که اتفاقاً باید بیش از پیش به همین مطالب پرداخت.

باز هم تکرار می کنم ، من وقتی چند بار این مطلب قبلی را مطالعه کردم هر بار مطمئن تر شدم این مطلب توسط شما آقای امید برومندی نوشته نشده است. و خنده ام گرفت و دلم سوخت به حال کسی که این قدر به خود زحمت داده آمده با اسم شما آدس ایمیل درست کرده و دارد به امید خراب کردن یا ترساندن و منصرف کردن ما و شما از مسیر درستمان ، این کارها را می کند!!!
مدت هاست متوجه شده ام چه کینه ای دارند یک عده ای نسبت به ما سبزواری ها – البته شاید هم متأسفانه بعضی هایشان از همین سبزواری های خودمان باشند که گول برخی جریانات سیاسی روز را خورده و درمقابل دوستان و برادران خود ایستاده اند و شاید هم غیر سبزواری هایی باشند که پیشرفت و اعتلای روزافزون سبزوار را برنمی تابند- اما هرکه باشند همین کینه و رفتارهای بچه گانه انها برای ما به معنی این است که اتفاقاً باید بیشتر این کار را انجام دهیم.

به هرحال ما مردم سربدارانیم و سربداران یعنی :
ایستادگی ،
تیزهوشی ،
توکل به خدا
پاک بازی
مردانگی ،
غیرت ،
شجاعت ،
گفتن حرف حق ،
و مداومت و استمرار بر حرف حق .
شهری که سابقه ایستادگی نیم قرنه درمقابل مغولان خون خوار را داشته باشد ، مردمش امروز مانند گذشته حرکت های عمیق و اصیل خود را ادامه خواهند داد و از هیچ تهدید ، دروغ ، خرابکاری ، تمسخر و ...نخواهند هراسید بلکه در مواجهه با چنین رفتارهایی دائماً جسورتر و مصمم تر خواهند شد.
زنده باد سربداران ، زنده باد شهر سبزوار
avatar
داش امید برومندی
20 مهر 1391
دوست عزیز سبزواری، درست است که قتل های زیادی در شهرها و جاهای مختلف اتفاق افتاده است اما یه کم ببخشیذ که قتل رهبر مذهبی شیعه در شهری که ادعای تشیع دارد اتفاق می افتد. درست است اهل سنت سبزوار را نمی توان انکار کرد بوده اند و خیلی قدرتمند بوده اند و آنقدر قدرتمند بوده اند که حکم به قتل شیخ خلیفه مازندرانی شیعه می دهند.
از اینها هم که بگذریم در سبزوار سربداران شیعه مذهب، فقط یک رهبر شیعه به قتل نرسیده است شیخ حسن جوری، عزیز مجدی و بسیاری از رهبران مذهبی شیعه سربداران با توطئه و به خاطر قدرت طلبی امیران قدرت طلب سربداری سبزوار به قتل رسیده اند. سبزوار، فقط پایتخت سربداران نیست بلکه به تعبیری، پایتخت رهبر مذهبی شیعه کشی تاریخ ایران هم هست.
اضافه کنم که سبزوار از یک نظر دیگر هم مثال زدنی است: اگر تاریخ مذهبی ایران را خوانده باشید به سبزوار که می رسید به یک جور تشیع متعصبانه در بین مردم کوچه و بازار برخورد میکنید یعنی تشیع کف کوچه وبازار و بدون تفقه. این موضوع در آن شعر مولوی که شما به عنوان سند تشیعتان استفاده می کنید کاملا مشهود است یعنی در جان کلام مولانا، تعصب خشکی بیداد می کند که شده است یکی از اسناد شما.
جالب است که اهل سنت سبزوار هم در زمان سربداران همین تعصب را دارند و حکم به قتل کسی می دهند که ایلخان مغولی زمان، جرات تایید این حکم را پیدا نمی کند و این متعصبان بالاخره یک روز سحرگاه آن شیخ فرزانه و وارسته را در مسجد جامع شهر سبزوار حلق آویز می کنند.
پس سبزوار، فقط پایتخت تشیع نیست، پایتخت تعصب هم هست.
والسلام نامه تمام
قربان شما
avatar
تبیریز
15 مهر 1391
همایش بین‌المللی تبریز اولین پایتخت شیعه
http://tab-shiite.com/

ثبت تبریز به عنوان نخستین پایتخت جهان تشیع
http://www.shamsevelayat.com/f/index.php?option=com_content&view=article&id=1808:1388-08-26-07-08-11&catid=16&Itemid=65

اولين پايتخت شيعه چشم انتظار كاروان نور
http://ahrabnews.com/vdce.z8fbjh8po9bij.html

پایتخت تشیع جهان مفتخر به میزبانی جشنواره قرآنی دانشجویان جهان
http://www.shabestan.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=20&Id=171915&Mode=

مساجد قدیمی و تاریخی تبریز شناسنامه اولین پایتخت تشییع هستند
http://nasrnews2.com/news-4973.html

حضور 3 روزه خدام بارگاه رضوی در نخستین پایتخت تشیع جهان
http://khabarfarsi.com/ext/3455773

نخستین پایتخت تشیع در جهان اسلام
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1989354

تبريز به عنوان نخستين پايتخت تشيع در جهان اسلام به ثبت رسيد (در سال 1388)
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8808280898

تبريز نخستين پايتخت رسمي شيعي كشور است
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8811290222

ثبت تبریز به عنوان نخستین پایتخت جهان تشیع
http://www.mehrnews.com/FA/NewsDetail.aspx?NewsID=984291

تبریز نخستین پایتخت جهان تشیع
http://www.shia-news.com/fa/news/15170/%D8%AA%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%B2-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D8%AE%D8%AA-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B4%DB%8C%D8%B9

تبریز شایسته برگزاری رویدادهای بین المللی است / پایتخت تشیع جهان اسلام عطر قرآن می دهد
http://anaj.ir/news/pages/10358

و ...
avatar
سبزواری
6 مهر 1391
با سلام.
همه مواردی که خانم صبا بیان داشته اند را خود نویسنده این متن با دقت عنوان کرده است.
اگر خانم صبا یک بار دیگر با دقت و بدون عجله و تعصب این متن را بخوانند خواهند دید که نویسنده خود در سطرهای ابتدایی به این موضوع اشاره کرده که ابن ابی طیب را برخی منابع سنی مذهب معرفی کرده اند.اما به نظر نمی رسد سنی بودن ابن ابی طیب صحیح باشد چون اصولاً سبزوار همواره در ردیف یکی از 4 شهر اصیل شیعه در کشور مطرح بوده است.
برای این ادعا منابعی وجود دارد :
1-شهرهای شیعه نشین ایران http://www.andisheqom.com/Files/whoisshia.php?idVeiw=2076&level=4&subid=2076
2-تاریخ اجتماعی شیعیان ایران و عراق http://rasekhoon.net/Article/Show-52025.aspx
3-مبحثی درمورد تاریخ تشیع در سبزوار http://www.asrarnameh.com/notes.php?id=644
ضمناً مرکز تشیع بودن یک شهر منافاتی با وجود اقلیت های مذهبی دیگر در آن ندارد.
باید از خانم صبا پرسید چه طور درک این موضوع برای شما سخت است؟
مگر ایران یک کشور اسلامی و شیعه مذهب نیست؟ اما در آن سنی مذهب و یا حتی مسیحی و رردشتی و کلیمی هم زندگی می کنند. مهم این است که اکثریت دست شیعیان است.
در سبزوار هم همینطور بوده است در همیشه تاریخ. ولو اینکه مثلاً شیخ خلیفه مازندرانی به دست چند سنی متعصب کشته شده باشد.
ضمناً وقایع تاریخی نظیر قتل شخصیتهای برجسته در همه شهرها اتفاق افتاده است.
این بسیار ساده انگارانه است اگر به خاطر وقوع چنین وقایعی به این نتیجه برسید که مثلاً یک شهر در گذشته چه آیین و مذهبی داشته است.
خانم صبا به این سئوالات پاسخ بدهند:
1- آیا می توانید تمامی منابع تاریخی را که بر پیشتازی و گرایش عمیق سبزواری ها به مذهب تشیع دلالت می کنند رد کنید؟
2- مگر جز این است که نهضت شیعی سربداران به عنوان اولین حکومت مردمی شیعه در ایران در سبزوار پایه ریزی شد و برای تشکیل آن علمای شیعه از نقاط مختلف کشور از جمله از مازندران ، نیشابور و سمنان و ... به سبزوار آمدند؟
3- چرا شیخ خلیفه مازندرانی که به اولین و بزرگترین رهبر معنوی قیام سربداران معروف شده است ، برای حرکت خود در همان مازندران باقی نماند و به سبزوار آمد ؟ و چرا از بین همه شهرهای دیگر کشور سبزوار را انتخاب کرد؟
صبا خانم آیا بهتر نیست قبل از مطالعه و تفکر کافی در منابع تاریخی و پژوهشی در چنین زمینه هایی ابراز نظر نفرمایید؟
عدم تعصب و رعایت بی طرفی و استفاده از روش های صحیح ، در کار نقد برای ایجاد یک نقد سازنده ، جزء شروط اساسی است.
avatar
صبا
25 شهريور 1391
با سلام، ابن ابی طیب، دارای مذهب اهل سنت بوده است. او به دعوت مردم و بزرگان سبزوار و برای بر عهده گرفتن مسند قضاوت به سبزوار رفت و در کنار آن به تدریس نیز مشغول شد، در هیچ یک از منابع معتبر رجالی، هیچ سندی مبنی بر موارد زیر وجود ندارد.
1. شیعه بودن مذهب ابن ابی طیب
2. تحصیل علم کردن وی در سبزوار
3. مهاجرت خودخواسته و بدون دعوت به سبزوار
اگر عوام و مردم کوچه و بازار، او را پیرحاجات و پیر مراد می‌نامند و به کرامت او اعتقاد دارند هیچ دلیلی بر اینکه بخواهیم مسلمات تاریخی را تغییر بدهیم نیست.
یک سوال دارم خدمت شما: به فرض اینکه شهر سبزوار، ادعای مرکز شیعه بودن دارد، آیا می‌توان برای اثبات این فرضیه، تاریخ را تکذیب کرد. اگر واقعا هدف شما این است لطفا یک فکری هم به حال قتل شیخ خیلفه مازندرانی، به دست سنی‌های سبزوار بکنید.
صداقت و وجدان و اخلاق در کار اطلاع‌رسانی، شرط اول است.
250 نظر در صف تاييد است.

مراسم 16 آذر که توسط انجمن های علمی و کانونهای فرهنگی هنری و اجتماعی دانشگاه حکیم برگذار شده را چگونه ارزیابی می کنید؟