Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/sabzevarfa/domains/sabzevarfarhang.com/public_html/funcs.php on line 3
قصه های کهن فارسی به زبانی ساده: سبزوار فرهنگ

قصه های کهن فارسی به زبانی ساده


31 خرداد 1391
3
5313

بازآفرینی ادبیات کلاسیک به عنوان یکی از راه های ارتباط با سنت ادبی ضرورتی است که از مدت ها پیش در کشورهای غربی مورد توجه بوده است. شاید مهم ترین نکته ای که ضرورت بازآفرینی ادبیات کلاسیک را ایجاب می کند، آشنایی مخاطبان غیرتخصصی تر ادبیات با آثار کلاسیک از طریق این بازآفرینی ها باشد. «نشر کتاب پارسه» به تازگی شروع به انتشار مجموعه ای با نام «یکی بود یکی نبود» کرده است که در مجموع ۳۰اثر را در بر می گیرد که به تدریج منتشر خواهند شد. تاکنون شش اثر از این مجموعه به بازار کتاب عرضه شده است. مجموعه یکی بود یکی نبود شامل کتاب هایی است که به بازآفرینی قصه های متون کهن فارسی پرداخته اند و برای آشنایی گروه های مختلف سنی با آثار کهن داستانی زبان و ادب فارسی است.
 

● فرج بعد از شدت (جوامع الحکایات)
 

این کتاب در اصل به زبان عربی بوده است که «قاضی ابوعلی محسن تنوخی» آن را در قرن چهارم هجری به نگارش درآورده است. این کتاب به قلم حسین بن اسعد دهستانی، مترجم اواخر قرن هفتم هجری و از منشیان عزالدین بن طاهر زنگی فریومدی (وزیر خراسان در عهد ایلخانان)، به فارسی روان برگردانده شده است. در واقع عزالدین طاهر، دهستانی را مامور کرد تا ترجمه ای از کتاب را به فارسی ارایه دهد. حکایت های بسیاری در این کتاب آمده که طی قرون متوالی از سوی مولفان مختلف در کتاب هایشان نقل شده است. کتاب مشتمل بر ۱۳باب و هر باب شامل چندین حکایت مفصل است که ارتباطی معنایی با موضوع هر باب دارد. عنوان کتاب در واقع به نوعی گویای موضوع آن نیز هست. کتاب مشتمل بر داستان هایی است درباره انسان های گرفتار که هریک به نوعی از ورطه ای نجات یافته و به راحتی رسیده اند. علاوه بر این، برخی مفاهیم اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن دوران در متن اثر آورده شده که از این منظر با زمانه ما پیوند می خورد. قبل از دهستانی، «محمد عوفی» به ترجمه این کتاب پرداخته که به جوامع الحکایات مشهور است. این اثر دارای نثری بسیار دشوار و آمیخته با لغات عربی است که خواندن آن را دشوار می کند و از این رو بازآفرینی و ساده نویسی آن دارای اهمیت است. افزون بر این، بازآفرینی این اثر توسط ابوتراب خسروی بر اهمیت آن خواهد افزود. خسروی تعداد محدودی از داستان ها و حکایت های این اثر را به نثر و لحن امروزی ساده نویسی کرده است و کوشیده است تا مفاهیم داستان نویسی کتاب برجسته شود. فرج بعد از شدت از این منظر که مرجعی مهم برای نویسندگان بوده است دارای اهمیت زیادی است، برای مثال «هوشنگ گلشیری» در داستان «دست تاریک، دست روشن» به یکی از حکایت های این اثر توجه داشته است. فرج بعد از شدت یکی از مهم ترین نمونه های قصه پردازی در ادبیات کهن است. میثم زیدی تصویرگر این اثر است.
 

                       


● بوستان
 

«بوستان» سعدی نخستین کتاب این مجموعه است که به روایت «محمد مطلق» و تصویرگری «هاله پارسازادگان» منتشر شده است. سعدی بوستان را به صورت منظومه ای تعلیمی و اخلاقی نوشته است و این بازآفرینی شامل قصه های این اثر کلاسیک فارسی است.
 

● تذکره الاولیا
 

«تذکره الاولیا» یکی از شناخته شده ترین آثار «عطار» است که شامل سرگذشت ۹۶ نفر از اولیا و مشایخ صوفیه است که با نثری ساده نوشته و سخنان و نصایح، ویژگی های اخلاقی عارفان و داستان هایی از آنها را به نگارش درآورده است. بازآفرینی این اثر توسط «یوسف علیخانی» همراه با تصویر گری «مریم طباطبایی» منتشر شده است.
 

● ویس و رامین
 

«ویس و رامین» منظومه ای است عاشقانه که از زبان پهلوی به شعر فارسی درآمده است. داستان از این قرار است که ویس، دختر شهرو و رامین، برادر شاه موبد دلباخته هم می شوند. این درحالی است که شاه موبد از شهرو قول گرفته بود که اگر دختری بزاید، از آن او باشد. در طول داستان در کامیابی های آن دو موانعی به وجود می آید تا اینکه شاه موبد طی حادثه ای در شکارگاه می میرد و عاشق و معشوق به هم می رسند. ویس و رامین «فخرالدین اسعدگرگانی»، به روایت «ناهید طباطبایی» و تصویرگری «الاهه بهین» منتشر شده است.
 

● سمک عیار
 

«سمک عیار» اولین قصه رمان گونه به زبان فارسی است که در سده ششم هجری توسط خدادادبن عبدالله کاتب ارجانی، نوشته شده است. در خلال داستان از فردی به نام صذقه ابوالقاسم یاد می شود که گویا راوی داستان است. شخصیت اصلی این کتاب پهلوانی به نام سمک عیار است که طی ماجراهایی با خورشید شاه سوگند برادری می خورد.
 
  منبع:روزنامه شرق 

:: نظرات :: /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
3 نظر در صف تاييد است.

مراسم 16 آذر که توسط انجمن های علمی و کانونهای فرهنگی هنری و اجتماعی دانشگاه حکیم برگذار شده را چگونه ارزیابی می کنید؟