Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/sabzevarfa/domains/sabzevarfarhang.com/public_html/funcs.php on line 3
رابطه ی لقمه ی حلال و عمل صالح و طیّبات،: سبزوار فرهنگ

رابطه ی لقمه ی حلال و عمل صالح و طیّبات،


15 مرداد 1391
2
2394

رابطه ی لقمه ی حلال و عمل صالحطیّبات، در لغت به معنای چیزهای پاکیزه آمده و در دین اسلام به آن چه از راه حلال به دست آید طیبات و پاکیزه گفته می شود.پس مراد از طیبات تنها اموال یا لقمه ای است که به اعتبار ظاهر و باطن،پاکیزه می باشند از آیه ی «يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا»چنین بر می آید که به همه ی انبیای الهی در زمان خودشان دو هدایت داده شده است:۱- غذای حلال و پاکیزه بخورند۲- عمل نیک و صالح انجام دهند،

وقتی انبیاء الهی که خداوند آن ها را معصوم گردانیده این چنین مورد خطاب خداوند قرار می گیرند خود به خود تکلیف امت های آن بزرگواران روشن و معلوم است.

علما فرموده اند: با آوردن این دو دستور (عمل صالح و لقمه ی پاکیزه) به طور یکجا اشاره به این امر است که غذای حلال در عمل صالح، تأثیر به سزائی دارد زیرا لقمه ی پاک،خود به خود، مردم را به اعمال نیک موفق می گرداند و لقمه ی نا پاک، ولو با اراده ی اعمال نیک،مانع اصلی استجابت دعا می شود.

نبىّ اکرم صلى الله علیه و آله  فرمود: چه بسا آشفته ی گرد آلوده و خانه به دوش و آواره‏ ای که خوراک و لباس و تغذیه‏اش با حرام است از این شهر به آن شهر و از این سفر به آن سفر برود و در همین حال دست به دعا بر ‏داشته و یا رب یا رب هم بگوید، ولی چون همه چیزش از حرام می باشد دعایش مورد اجابت قرار نمی گیرد.

و نیز فرموند: کسى که از طریق گناه به مالى برسد و با آن صله رحم کند، یا صدقه بدهد، یا در راه خدا انفاق کند، خداوند همه آن اموال را جمع کند و با صاحبش به آتش جهنّم اندازد.

آثار شومِ لقمه ی حرام:
امام حسین(ع) خطاب به سپاهیان ظالم و جنایتکار عمرسعد فرمودند:شما از دستورهای من سر باز می زنید و سخنم را گوش نمی دهید زیرا که شکم های شما از مال حرام پر شده و (به همین جهت) بر دلهایتان مهر شقاوت و بدبختی زده شده است.

و همچنین؛ترک نماز واجب، ترک نماز شب، قساوت قلب، بى‏میلى به حقایق اصیل، تاریکى دل، سرسختى نشان دادن در مقابل حق، کسالت روح، ظلمت جان، سستى در دین، دست زدن به کارهاى زشت و ناشایست و بسیارى از امور شیطانى به طورى که قرآن مجید و روایات مى‏گویند، از آثار شوم حرام‏خوارى است.

محاجه ی هارون الرشید و بهلول

 معروف است که روزی هارون الرشید غافل از کنار بهلول عاقل می گذشت. به او گفت: به من نصیحتی کن!
بهلول گفت:چه بگویم به خلیفه ای که آداب غذاخوردن خود را نمی داند!
هارون گفت: اشتباه می کنی، من آداب غذاخوردن را بخوبی می دانم و رعایت می کنم!
بهلول گفت: نمی دانی، نمی دانی، نمی دانی!
هارون گفت: می دانم ای مجنون! اول دستها را می شویم، سرسفره می نشینم، بسم الله می گویم، لقمه کوچک برمی دارم، به لقمه های دیگران نگاه نمی کنم، غذای داغ نمی خورم و…
سپس رو به بهلول کرد و گفت: فهمیدی که می دانم؟!
بهلول نگاهی به او کرد و گفت: فهمیدم که نمی دانی!
هارون تعجب کرد و گفت: تو بگو تا بدانم!
بهلول گفت: ای مرد! بدان که اولین و مهم ترین ادب غذاخوردن، کسب لقمه حلال و پاکیزه است!
اگر لقمه حرام در سفره بگذاری و هزار بار هم آدابی را که گفتی تکرار کنی جز ضرر و زیان برای دنیا و آخرت خود ذخیره نکرده ای!!
هارون به اطرافیانش نگاه کرد و گفت:
عجب دیوانه عاقلی است این مرد!
بهلول هم سوار اسب چوبی خود شد و درحالی که می رفت گفت: دیدی نمی دانستی!!

یادمان باشد؛با کسب روزی حلال و خوردن لقمه ی پاک و انس با قرآن است که می توان به مقام صالحین دست یافت و در چنین حالت است که خداوند نسل پاکیزه و ماندگار (صدقه ی جاریه) به پرهیز کننده ی از مال حرام عطا خواهد فرمود.

منبع:بهمن آباد

:: نظرات :: /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
2 نظر در صف تاييد است.

مراسم 16 آذر که توسط انجمن های علمی و کانونهای فرهنگی هنری و اجتماعی دانشگاه حکیم برگذار شده را چگونه ارزیابی می کنید؟