Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/sabzevarfa/domains/sabzevarfarhang.com/public_html/funcs.php on line 3
سرودهایی که حالا نامادری پیدا می کند: سبزوار فرهنگ

سرودهایی که حالا نامادری پیدا می کند


15 مهر 1391
0
2444
سرودهایی که حالا نامادری پیدا می کند

حميد شاهنگيان یکی از آهنگسازان سرودهای انقلاب، جدا از ساخت بسياری از سرودهای انقلاب نقش تعيين‌كننده‌ای در يكي از رويدادهاي مهم آن ايام داشته است؛ شكل‌دهي گروه سرودي كه هم در فرودگاه و در لحظه ورود امام به ايران سرود «خميني اي امام» را خواند و هم گروهي كه در قطعه ۱۷‌بهشت زهرا سرود «برخيزيد» را خواند.

به مناسب برگزاری نکوداشت استادحمید سبزواری به سراغ وی رفتیم.

نحوه ی آشنایی و همکاری تان با استاد سبزواری به چه صورت بود؟
ما در مجموعه فعالیت های که قبل از انقلاب انجام می دادیم به شکل جداگانه ای یک مسیر مشترک را طی می کردیم تا اینکه یک نقطه، نقطه ی اتصال و تلاقی ما با هم شد. ایشان کارهای انقلابی می کردند، سروده هاشان در نشریات خاصی منتشر می شد، توسط آدم های خاصی در مجالس اجرا می شد. من هم به طور جداگانه کار سرود های انقلاب را انجام می دادم تا اینکه در یک مجلس ختمی با هم آشنا شدیم و از آن به بعد همکاری مان شروع شد.

آهنگ ها را به چه صورت می ساختید؟ چه دردسرهایی برای شما داشت؟
همه ی کارها مخفیانه بود. اگر معلوم می شد چه کسی دارد این کارها را انجام می دهد، بلافاصله دستگیر می شد. در یک شرایط خاص، در یک زیر زمین بسته و به تنهایی انجام می دادم. ملودی هایش را می ساختم، خودم هم می خواندم و سرودها را پشت نوارهای حضرت امام ضبط می کردیم و در اختیار مردم می گذاشتیم.

این آهنگ ها چه مشکلاتی برای تان به وجود می آورد؟
محدودیت های فراوانی بود. ما ساز نمی توانستیم و نمی خواستیم استفاده کنیم؛ این یک محدودیت بود. اگر ساواک متوجه می شد دستگیرمان می کرد، حتی نمی خواستیم اعضای خانواده بفهمند. به انواع مختلف همه اش محدودیت بود. "ان مع العسر الیسرا" در سختی کار انجام می شود و بعد از سختی کار آسان می شود.

با همسر استاد سبزواری صحبت می کردیم می گفت که سرود "خمینی ای امام" قبل از انقلاب ساخته شد. شما پیش بینی آمدن امام را کرده بودید؟
آن زمان نگاه همه به امام بود. همه نگاه می کردند بینند امام چه می گوید و قطب حرکت امام بود. در نتیجه ما توجه مان به حضرت امام بود. دو شعر از آقای حمید سبزواری در رابطه با امام گرفتم و در واقع تلفیق آن دو تا شعر، سرود "خمینی ای امام" در آمد. متاسفانه ۴، ۵ هفته است می بینم سازنده ی سرود را آقای احمد علی راغب معرفی می کنند در حالی که ایشان خودشان هم نسبت به این قضیه معترض است. ایشان بعد از انقلاب خیلی برای کارهای انقلابی زحمت کشیده است ولی فعالیت های قبل از انقلاب فقط کار من بود و در این رابطه هیچ کمکی هم نداشتیم ولی نمی دانم چرا اخیرا مشتری پیدا شده که یکی می گوید: "من در آهنگ سازی اش کمک کردم" یکی می گوید: "من در شعرش کمک کردم" یکی می گوید: "در تمرین دادن بچه ها کمک می کردم" و هی دارد نامادری پیدا می کند. ولی در هر حال آقای راغب بعد از انقلاب به مجموعه کارهای هنری که تحت این گروه انجام می شد به ما پیوستند. آن گروه، گروهی کاملا انقلابی و هیئتی بود که این کارها را انجام داد.

به پیشنهاد شما استاد سبزواری سرود "خمینی ای امام" را گفتند یا خودشان سروده بودند؟
خیر، ایشان دو شعر در رابطه با حضرت امام گفته بودند. این شعرها را به من دادند. من از ترکیب این دو شعر، این سرود را در آوردم. آن روزها، روزهایی بود که هر کسی هر کاری از دستش می آمد انجام می داد و نتایجی هم برای کارهایشان پیش بینی می کردند. این سرود هم به همین ترتیب انجام شده است مثل همه ی کارهای دیگر.

این سرودها چقدر در روند انقلاب تاثیر گذار و جریان ساز بود؟
بالاخره مردم پیرو رهبرانشان هستند، وقتی رهبریت نهضت و انقلاب یک موضوعی را مدنظر قرار می داد و شعار می شد، مردم به طور طبیعی آن مسیر را طی می کردند.

استاد خودش انقلابی تر است یا شعرهایش؟
شعر محصول شعور شاعر است و شاعری که متوجه نباشد چه بگوید قطعا شاعر نیست. آقای سبزواری از این دسته از شاعرها نیستند. او می داند که چکار می کند، می داند که برای چه هدفی کار می کند و قطعا به اندازه کفایت آن خصوصیات که شما می گویید در ایشان هست.

*مصاحبه: محمد اصغرزاده (منبع:سلام سربدار)

:: نظرات :: /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

مراسم 16 آذر که توسط انجمن های علمی و کانونهای فرهنگی هنری و اجتماعی دانشگاه حکیم برگذار شده را چگونه ارزیابی می کنید؟